2.5 point i Ledelse og klinikdrift
Det er vigtigt, at ansættelsesretlige problemstillinger, så vidt muligt, håndteres både menneskeligt og juridisk bedst muligt. Korrekt håndtering både menneskeligt og juridisk er afgørende for den enkelte medarbejder og er afgørende for, hvordan resten af virksomhedens medarbejdere opfatter virksomheden.
Kurset er henvendt til dig, der arbejder med HR og ansættelsesret i hverdagen, og som skal håndtere både de menneskelige, praktiske og juridiske forhold i den forbindelse. Kurset vil fokusere på udvalgte problemstillinger, herunder problemstillinger der kan opstå i forbindelse med ansættelsen af nye medarbejdere, under selve ansættelsesforholdet, og i forbindelse med at en medarbejder skal opsiges eller selv opsiger sin stilling.
Kurset henvender sig til dig, der ikke nødvendigvis har brug for at lære alle nuancerne, men som har behov for en mere generel gennemgang af de regler, der er relevante for at kunne håndtere de problemstillinger, der typisk vil dukke op i et ansættelsesforhold.
Under kurset vil du derfor både få et generelt overblik over de ansættelsesretlige regler samt nogle mere konkrete værktøjer til at håndtere en række personalemæssige dispositioner, som tilsammen vil klæde dig godt på til at kunne håndtere og gribe ansættelsesretlige problemstillinger an i dagligdagen. Til gavn for medarbejdere, dig selv og virksomheden.
Kursets overordnede mål:
I del 1 gennemgås, hvad du skal være særligt opmærksom på i forbindelse med rekruttering af nye medarbejdere og de praktiske forhold omkring selve ansættelsessamtalen.
I del 2 gennemgås, hvad en ansættelseskontrakt skal indeholde, herunder information om de ændringer der gennemføres i 2023.
I del 1 gennemgås reglerne for håndteringen af medarbejdernes ferie og barsel.
I del 2 gennemgås reglerne for de problemstillinger, der kan opstå, hvis en arbejdsgiver ønsker at gennemføre vilkårsændringer.
I del 3 gennemgås reglerne for håndteringen af medarbejdernes sygdom, langtidssygdom og handicap.
I del 1 gennemgås, hvordan en arbejdsgiver bedst muligt tackler den situation, hvor en medarbejder skal have en påtale, advarsel, en opsigelse eller en bortvisning, og hvordan du som arbejdsgiver praktisk håndterer denne svære samtale.
I del 2 gennemgås, hvilke vilkår der gælder i den situation, hvor en arbejdsgiver skal opsige eller bortvise en medarbejder.
Helle Nøhr Larsen er partner og advokat (H) hos Sirius Advokater med over 25 års inden for arbejds- og ansættelsesret - både inden for det private, internationale og det offentlige. Dette vedrører, både inden for individuel og kollektiv arbejdsret, bl.a. konfliktløsning, retssager, voldgiftssager, overenskomst forhandlinger m.m. Ligeledes sidder Helle også i flere bestyrelser, bl.a. er hun medlem af Dansk Forening for Arbejdsret og bestyrelsesmedlem i foreningen Ansættelsesadvokater, som hun også er medstifter af. Derudover har Helle også stor erfaring i undervisning inden for i arbejds- og ansættelsesretlige problemstillinger, hvor hun bl.a. også har undervist på CBS.