1 point i Ledelse og klinikdrift
Manglen på arbejdskraft og kompetente medarbejdere udgør en markant udfordring på de danske tandklinikker. Det er svært at rekruttere medarbejdere, hvilket får betydelige konsekvenser for de eksisterende medarbejdere, og udgør en trussel mod adskillige tandklinikker. For at imødekomme denne problematik er det afgørende at anerkende udfordringerne inden for arbejdsmiljøet og implementere bæredygtige løsninger. Ledelsen opfordres til at prioritere investeringer i et positivt arbejdsmiljø og skabe attraktive arbejdspladser for at tiltrække og fastholde medarbejdere.
Dette kursus sætter fokus på at styrke samarbejdet mellem ledelse og medarbejdere for at fremme en sund arbejdskultur og trivsel på arbejdspladsen. Der lægges særlig på strategier som medarbejdersamtaler, uddelegering, onboarding-programmer og mentorordninger, som er afgørende for at sikre en bæredygtig fremtid for de danske tandklinikker. Kurset understreger også vigtigheden af effektiv ledelse og samarbejde som fundament til at skabe en sund arbejdskultur og fastholde dygtige medarbejdere. Afslutningsvis betoner kurset, at tandklinikker gennem prioritering af trivsel, klare kommunikationskanaler, strategisk delegering og fokus på fælles værdier kan opnå bæredygtig succes og bevare en dedikeret arbejdsstyrke. Effektiv ledelse, der anerkender og støtter medarbejderne, er afgørende for at håndtere rekrutteringsudfordringerne og sikre tandklinikkens vækst og samlede succes.
Denne lektion addresserer virksomhedens identitet og belyser, hvordan virksomheden opnår success gennem tydelig definiton af vision, mission og værdier.
Denne lektion ser nærmere på, hvad begrebet arbejdskultur betyder, samt hvorfor det er vigtigt. Vi ser desuden på fordelene ved en sund arbejdskultur, og hvordan man skaber en positiv arbejdskultur.
Denne lektion gennemgår fordele og fokuspunkter ved en effektiv fastholdelsesstrategi, samt hvordan man kan skabe et stærkt tilhørsforhold mellem medarbejderne og virksomheden.
Denne lektion kigger ind i, hvordan en tiltalende arbejdsplads defineres for henholdsvis tandlæger, tandplejere, klinikassistenter og receptionister.
Denne lektion handler om samarbejdet mellem arbejdsgiveren og medarbejderen, og vi ser bl.a. nærmere på, hvad medarbejderen selv kan gøre for at fremme en sund arbejdskuktur.
Denne lektion ser på, hvad delegering betyder, og hvorfor det er vigtigt - herunder ser vi også på, hvilke aspekter der er værd at overveje i sin delegering af opgaver.
Denne lektion gennemgår integration af onboarding programmer, samt hvad man kan inkludere, når man udvikler et onboarding program.
Denne lektion handler afslutningsvis om integration af mentorordning.
Marija er uddannet tandplejer fra Københavns Universitet og har mere end 18 års erfaring som tandplejer fra de private tandklinikker, herunder som tandplejerchef på Implantatklinik København fra 2020-2023. I løbet af de seneste år har Marija fokuseret på personaleledelse, teamudvikling, motivation, forebyggelse af udbrændthed, skabelse af et positivt arbejdsmiljø, patientkommunikation og optimering af omsætningen på tandklinikker. Marija har desuden 10 års erfaring med behandling af aggressiv parodontitis patienter fra Odontologisk Institut, Københavns Universitet, Afdeling for Parodontologi samt 5 års erfaring med behandling af implantat patienter fra Odontologisk Institut, Københavns Universitet, Afdeling for Oral Rehabilitering. Hun har også medvirket i adskillige forskningsprojekter gennem Odontologisk Institut, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet i forskningsområderne for Parodontologi og Oral Rehabilitering.