1 point i Ledelse og klinikdrift
På sundhedsområdet er der en række myndigheder og aktører, der håndterer forskellige former for tilsyn og kontrol med patientbehandlingen. I en række sager, vil patienten eller dennes pårørende selv have et ønske om at klage, og hvem der skal behandle klagen og efter hvilke regler, afhænger af, præcis, hvad der klages over. Det har ganske stor betydning, da barren for, hvornår noget udløser en sanktion for tandlægen/sundhedspersonen er vidt forskellig i de forskellige regelsæt.
På kurset får du derfor en introduktion til de vigtigste regler om klage- og erstatningssager og de juridiske kriterier og faglige standarder på de forskellige områder. De teknisk vanskelige regler sættes så vidt muligt i en klinisk sammenhæng der gør, at du er klædt på til at håndtere sagerne i den praktiske virkelighed.
Kurset har tre overordnende formål:
Denne lektion handler om patientskader. Der tages udgangspunkt i, hvilke typer af fejl der medfører hvilke sanktioner, når en patient fejlbehandles. Vi ser nærmere på, hvilken betydning det har, når der bliver begået fejl, hvornår der er tale om en fejl og hvordan du som behandler skal forholde dig til fejlen. Vi ser desuden på klager, og ender med særligt fokus på patientskader og erstatning - herunder blandt andet de almindelige erstatninsbetingelser samt hvilke særlige regler, som gør sig gældende på området.
Caroline Adolphsen er lektor ph.d, cand.jur ved det juridiske Institut på Aarhus Universitet. Caroline underviser i sundhedsretlige regler og har som forsker og underviser et mål om at skabe og formidle viden om retlige problemstillinger inden for velfærdsretten, særligt med henblik på børneret. Hendes passion er at sikre, at faggrupper på sundhedsområdet og det sociale område, kender deres retlige grundlag således, at børn og forældre får deres rettigheder og ikke mindst retssikkerhed iagttaget.