2.5 point i Ledelse og klinikdrift
På dette kursus ”Effektiv kommunikation i klinikken” kommer vi rundt om de forskellige kommunikative udfordringer du kan opleve i din hverdag. Har du udfordringer med svære samtaler med patienterne eller mangler du nye perspektiver på hvordan du kan optimere og effektivisere din egen kommunikation og undgå ”dårlig kemi” eller ”spændt stemning”? Så er der her mulighed for at udvide din kommunikationsværktøjskasse og ved hjælp at forskellige øvelser kan du se resultatet i din hverdag.
Kurset henvender sig til klinikker, som har lysten og viljen til at arbejde målrettet med kommunikation. Vi forener den teoretiske baggrund med praksisnære eksempler så du kan opbygge en positiv, inspirerende og motiverende kommunikationskultur i klinikken.
Lektion 1. Kompetencetrappen. Vi ser på hvordan vi alle tilegner os nye kompetencer og færdigheder og beskriver hvorfor det er vigtigt at holde fokus på, at al ny læring er en proces.
Lektion 2. Rapport. Her gennemgår vi hvordan vi skaber en åben og tillidsfuld atmosfære i klinikken. Vi giver teknikker til at genkende hvornår vi har rapport med patienterne og hvad vi kan gøre hvis vi ikke har rapport.
Lektion 3. Model af verden. Vi vil beskrive, hvordan du let og hurtigt kan møde patienten præcis der hvor de er og hvad det indebærer. Undervejs kommer en intro til sanseprofilen hvor du kan blive klogere på dig selv og måske dine kollegaer?
Lektion 4. Sanser og Repræsentationssystemet. Her ser vi på de 4 personlighedstyper og hvordan vi kan anvende den viden om hvilken type patient vi sidder overfor, til vores fordel.
Lektion 5. RAS og fokus fiksering. Vi giver nogle eksempler på hvad du kan gøre når din patient er fokuseret på frygten ved at være i klinikken.
Lektion 6. Kalibrering. Vi afstemmer og kalibrerer tit med hinanden i dagligdagen. Her kommer en anden NLP-vinkel på, hvordan du kan opdage om din patient er kongruent eller inkongruent.
Lektion 7. Pacing og Leading. Et af de vigtigste redskaber til at rykke på patienternes adfærd er at møde dem dér hvor de er og på den måde udvide deres Model af Verden så de kan få øje på løsningerne i stedet for problemerne.
Lektion 8. Compliance testing. Et begreb vi også kender fra vores dagligdag, som afslører hvor godt patienterne samarbejder med os. Gør de rent faktisk hvad vi anbefaler? Vi kommer med nogle enkle forslag til hvordan du kan teste om din patient er villig og parat til at samarbejde med dig.
Philip er en dedikeret NLP Træner og indehaver af NLP & Coaching Kompagniet, som ligger i hjertet af Nordsjælland. Med mere end 30 års erfaring i at hjælpe mennesker med at navigere igennem alle tænkelige udfordringer, har han specialiseret sig i at udvikle stærke kommunikative kompetencer for såvel erhvervsfolk, private, grupper og teams, hvor der samarbejdes om at indfri deres mål og skabe de forandringer de ønsker.
Stefanie blev uddannet på SKT i København i 2008. Siden har hun arbejdet på forskellige private klinikker i Danmark og i London. I 2017 tog hun diplommodulet i parodontitis i Århus. De sidste par år har fokus været på optimering og effektivisering af kommunikation i klinikken. Dette blev kickstartet af en uddannelse som NLP Business Practitioner.